Siirry pääsisältöön

Opiskelijaprojektien demotilaisuus Design Factoryssa

Viime vuoden käynnissä olleet jatkuneet MIDE-opiskelijaprojektit esittäytyivät Design Factoryn tiloissa. Vuoronsa saivat kolme syksyllä käynnistynyttä projektia: Ylämummo heilahtaa, Travelling without Moving ja Älypallopelit. Projektien lähtöajatuksena on saada opiskelijoita eri aloilta työskentelemään näiden teemojen parissa.

Ylämummo heilahtaa projektiaan esitteli aluksi projektin vetäjä Panu Harmo. Ylämummo heilahtaa –projektissa on tarkoituksena kehittää ikääntyville apuvälineitä arjen tueksi. Projektissa on työstetty mm. erilaisia moottoroituja kauppakassikärryjä, jotka helpottavat tavaroiden tuomista ja liikkuvat osittain itsenäisesti ja näin avustaen esimerkiksi raskaiden ostosten tuomisessa.

”Tilasin Ferrarin punaisen, mutta kun sitä väriä ei löytynyt, niin jouduimme tyytymään Audin punaiseen tämän mallin osalta”, keventää Harmo esitellessään lasikuituista matkalaukun näköistä kassia. Ulkonäkö ja muotoilukin täytyy siis ottaa huomioon, vaikka ensisijaisesti halutaan tietenkin saada aikaiseksi mahdollisimman käytännöllisiä ja toiminnallisia apuvälineitä helpottamaan vanhusten arkea. Projektia on työstetty yhdessä mm. Laurean fysioterapeutti-opiskelijoiden kanssa ja he ovatkin testailleet näiden kassien toimivuutta todellisissa olosuhteissa, esimerkiksi lumisella kauppatiellä. Lisäksi Ylämummo heilahtaa –projektissa on kehitelty erilaisia kotiautomatisoinnin mahdollisuuksia apuna vanhusten hoitoon, esimerkiksi huonomuistiselle vanhuksille syttyy valo ulko-oven viereen, jos hän yrittää pyrkiä ulos keskellä yötä tai kovalla pakkasella.

Moottoroinnin avulla Audinkin värisen kauppakassin kulku sujuu rappusissa

Kaksi muuta aiheiltaan mielenkiintoista projektia kärsivät syksyn aikana lievästä opiskelijakadosta, mutta aloittavat nyt tämän vuoden uusin voimin. Syksyn aikan Travelling Without Moving –projektissa ehdittiin kuitenkin kartoittaa mm. sitä, missä ihmiset todellisuudessa haluaisivat matkustaa? Vastauksena oli, ei ehkä kovin yllättäen, sellaiset paikat, joihin ihmisellä ei reaalielämässä ole mahdollista matkustaa, esimerkiksi verisuonisto tai sellaiset paikat maailmalla, joihin on mahdotonta fyysisesti matkustaa.

Älypallopelien maailmassa taas perehdyttiin nyt antureiden ja langattomien verkkojen avulla siihen, miten erilaisten joukkuepelien, vaikkapa jalkapallon, aikana saadaan kerättyä tilastotietoa, joka tähän asti on täytynyt hoitaa lähes manuaalisesti.

Uudet opiskelijat aloittavat näissä projekteissa tammikuun 2009 aikana.

Lisätietoja projekteista voi kysyä:

Ylämummo heilahtaa, panu.harmo@tkk.fi, puh. 09 470 23313

Älypallopelit, antti.jylha@tkk.fi, puh. 09 470 22145

Travelling Without Moving, pia.ojanen@tml.hut.fi, puh. 050 307 7716